Spektakularne kampanie marketingowe nie zawsze efektywnie promują miasta i regiony, a wysokość wygenerowanych na ten cel środków niekoniecznie przekłada się na liczbę inwestorów czy odwiedzających. Dzieje się tak dlatego, że w procesie tworzenia strategii promocji regionu bardzo często pomijane jest jeszcze jedno istotne ogniwo stanowiące jej siłę napędową – lokalna społeczność. Skupiając się na dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców umniejszana jest jej rola. Na drugi plan schodzi integracja wielu lokalnych podmiotów, zarówno z sektora publicznego (np. organy administracji publicznej, organizacje pozarządowe) jak i komercyjnego (hotele, agencje turystyczne, przedsiębiorcy).
Jak zatem połączyć tak wielu różnych odbiorców z odmiennymi oczekiwaniami i wymaganiami?
Co zrobić, aby trafić w gust coraz bardziej wybrednego i jednocześnie znudzonego masowym wypoczynkiem turysty?
Questing to odpowiedź, propozycja i zaproszenie jednocześnie. Coraz częściej sięgają po niego zarówno całe regiony jak i poszczególne miejscowości czy instytucje. Trudno nie dostrzec jego potencjału jako innowacyjnego narzędzia w marketingu miejsc. Doskonale wpisuje się w strategię nie tyle promowania, co rozwoju danego regionu. To także narzędzie, które może zostać wykorzystane zarówno przez administrację publiczną, organizacje pozarządowe jak i firmy, czy inne podmioty komercyjne działające na danym obszarze. Quest bowiem może komunikować w treści również informacje o głównym i legendarnym zakładzie pracy w danej miejscowości (pokazując go od zupełnie innej, nieznanej jeszcze strony). Jako metodologia łącząca w sobie tworzenie nowego szlaku turystycznego, bez dużych nakładów na infrastrukturę, wydobywa najciekawsze aspekty charakterystyczne dla danego miejsca. Elementy dziedzictwa kulturowego, niespotykane elementy krajobrazu, ciekawe okazy fauny i flory, to wszystko staje się treścią komunikacji pomiędzy nadawcą (miasto, region, lokalna społeczność) a odbiorcą (turyści). Siłą tej metodologii jest to, że zaangażowane strony mają realny i bezpośredni wpływ na rozwój turystyki w swojej miejscowości. Biorą udział w tworzeniu produktów turystycznych, poprzez które promować będą swój region. A wartość nadrzędna questingu? Z pewnością fakt, że jest dla każdego.
A zatem?
Questing to narzędzie wielowymiarowe w marketingu regionów. Dzięki niemu nie tylko skutecznie wypromujemy region, miasto czy miasteczko. Narzędzie, u podstaw którego leży wielokierunkowy dialog, skierowany do różnych grup społecznych, jest gwarantem, że w proces rozwoju danego regionu zaangażowani będą zarówno odbiorcy zewnętrzni, jak również , a może przede wszystkim, członkowie lokalnej społeczności. A to z kolei stanowi o innowacyjności questingu jako sposobu na wyróżnienie się na tle innych.
Źródło: http://questing.pl/